Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

Kronisk värk

Publicerad 2013-06-26 14:43:34 i Allmänt,

 
Hur kan man få någon som inte har haft långvariga problem med värk att förstå hur det är?  Det går nog helt enkelt inte att få dem att förstå. 
 
Jag gick på en längre tids ryggrehabilitering som inkluderade det psykiska likväl som det fysiska.  Det var KBT, smärthantering, ergonomi m.m, och det som gav mig mest var ändå att få vara bland människor med svår kronisk värk. .....som vet.....ingen som behöver förklara eller säger "du som ser så glad ut"....
 
Värken syns sällan på utsidan, inte heller den värk och sorg man har i själen. ....men jag lovar att den känns ändå.  Tänk om smärtan skulle synas tydligt,  tänk vad skönt det skulle vara att slippa säga nej till alla aktiviteter som man inte kan deltaga i, slippa försöka förklara varför utan att vara gnällig eller klen.
 
"Man får bita ihop". ....jag lovar att jag biter ihop så mycket att jag nästan spyr....dygnet runt,  de senaste 20 åren knappt. Jag är söndervärkt och det är bara jag själv med min värk.....ingen kan härda ut den tillsammans med mig.......jag är jävligt ensam, och jag har insett nu att jag kommer att få vara själv i min kamp mot den vidriga värken. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela