Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

Lättstressad

Publicerad 2014-12-10 06:02:29 i Allmänt,

Vaknade alldeles för tidigt idag igen. Värken satte igång på direkten och var rätt så jobbig att härda ut. Man kan säga att värken har en 5:a på en tiogradig skala, vad gäller irritationen, och en trea vad gäller styrkan. Det är oftast mer irriterande/stressande att ha ont än att det är värken som är jobbig. Jag har lite svårt att förklara det, men om man säger att värken tar mer på psyket än rent fysiskt, så tror jag att ni förstår.

Jag blir så lätt stressad så det är helt sjukt egentligen, minsta lilla grej skickar mig rakt ner i mörkret och ångesten. Igår var jag iväg till ett sjukhus i stan, vilket var enormt stressande. Att behöva sitta i köer, hitta, få tag i en ledig parkeringsplats osv., är jävligt stressande. Om man har en dotter som är nedstämd, arg och utåtagerande, så är kollapsen nära. Igår var det en sådan dag. Lägg till stress över ekonomin, värk och oro, så har man hela paketet för en rejäl depression.

Det är ingen som känner mig… jag känner fler människor, än människor känner mig. Det är nog det som gör att jag känner mig så ensam. Jag lär mig saker på kbt:n som ska få mig tillbaka till livet, men även fast det är så lätta saker som behövs göras, så blir de enormt svåra och känns nästintill övermäktiga. Jag behöver göra dessa saker som gör mig glad eller tillfreds, men misslyckas oftast med att få till det, och jag känner att det är värken som får mig att undvika det mesta, men jag litar inte på mina känslor riktigt längre… det kan vara något annat också.

Jag testade att pressa mitt bäcken och min rygg igår, och jag är lite besviken idag. Jag trodde att min värk i bäckenet skulle minska av allt sittande i bilen, men det verkade inte fungera som det gjorde i förrgår. Jag får testa igen, eller testa någon annan idé. En idé som jag har är att stretcha som en galning för att se om det händer något bra. Nu ska jag faktiskt testa att gå en kortare promenad med hunden. Tyvärr blåser det halv storm här hemma, vilket gör det lite kallare än vad som är skönt, men det finns ju inte något dåligt väder, så det är bara att försöka göra det bästa av situationen och kasta sig rakt ut i blåsten. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela