Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

2 och en Halv vecka efter operationen

Publicerad 2014-01-31 17:13:16 i Allmänt,

Det går långsamt framåt.....för långsamt för min smak faktiskt......men nu är det ju som det är, så det är bara att ha tålamod.
 
Nu kan jag använda en krycka inomhus, och det underlätter en hel del när man ska ställa fram maten på bordet....så nu slipper jag att stå upp vid diskbänken och äta iallafall. Smärtan i benet håller sig på en rimlig nivå om jag inte gör något korkat, vilket jag tyvärr gör ibland.
 
Jag kan stå på det opererade benet när jag ska dra på mig byxorna, även om det gör lite ont så fungerar det ifall jag koncentrerar mig och håller benet helt stilla i ett visst läge. Det har blivit kortare promenader på strax under en kilometer och det smärtar rejält i muskelfästena i ljumsken, men jag tror att allt är i sin ordning.
 
Jag är sjukt sugen på att kunna köra riktigt långa promenader, och helst i skog o mark, men det lär nog dröja till slutet av April....minst, innan jag kan börja med friluftslivet igen. Det ska bli åtminstone en promenad på 1 kilometer ikväll......för psykets skull. 
 
Ska försöka att få tag på min ryggkirurg på Måndag och kolla om jag kan boka in någon undersökning av ryggen....diskografin ni vet.
 
fight on.
 

Kommentarer

Postat av: jag

Publicerad 2014-01-31 17:33:39

nu har jag också fått en operationstid! det blir i slutet av februari...

Svar: Härligt, då är det bara att börja förbereda dig. Viktiga detaljer är att höja upp sängen o soffan ca 10-15 cm, eftersom det är svårt att sätta sig ner i låga möbler, finns klossar på hjälpmedelscentralen, annars funkar böcker eller träklossar kanon. Bor du i hus eller lägenhet? bor du Ensam? jag har massor med tips om du behöver......lycka till nu :)
hoftoryggjaveln.blogg.se

Postat av: jag

Publicerad 2014-01-31 18:12:51

jag undrar hur lång sjukskrivning du fått?

Svar: Jag hade redan sjukskrivning för ryggjäveln så jag vet inte riktigt hur länge man blir sjukskriven annars. Jag skulle nog gissa att ca 2 månader är lagom om man jobbar med ett mindre fysiskt krävande jobb. Om man är sjuksköterska, varvsarbetare eller byggare så räkna med 5-6 månader innan man grejar heltid.......å andra sidan så tog första höften längre tid innan det ens gick att gå utan krycka.
hoftoryggjaveln.blogg.se

Postat av: jag

Publicerad 2014-02-03 13:09:41

hej! tack för tipset med klossarna! nej jag bor ej själv och vi bor i hyreshus med hiss så det är bra..

Postat av: jag

Publicerad 2014-02-07 08:31:52

hej! jag undrar vad händer med dig?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela