Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

mina tankar snurrar runt runt

Publicerad 2015-04-24 12:38:50 i Allmänt,

fredag den 24 april 2015.

 

Vilken soppa jag har hamnat i på grund av min jävla värk. Nu är det inte någon som vill ha mig av alla de olika myndigheterna som har engagerat sig i mitt fall. Jag har fått svårt att tänka igen och klarar inte av att ens förklara för försäkringskassan eller socialtjänsten hur läget är… för jag fattar ingenting längre. Jag har tydligen överklagat ingenting och har inte ens sökt sjukpenning… fast jag har det, men ändå inte. Jag kan inte vara sjuk om jag inte jobbar, och jag kan inte vara sjuk om jag är arbetslös… men jag tror att jag kan vara sjuk om jag är… sjuk, men jag är inte säker.

Min värk i benen var mycket svår igår fast jag ökade dosen med Lyrica som ska hjälpa mot nervsmärtor. Mitt största problem just nu är att jag inte fattar någonting alls. Min hjärna har blivit så där dimmig som den var för ett halvår sedan… jag kan inte ens läsa en text och förstå vad den menar eller handlar om. Det känns som att det svider i huvudet på riktigt, ja alltså en fysisk känsla på ett psykiskt problem. Jag försökte förklara för den kvinnan som jag pratade med på försäkringskassan, men jag lyckades inte ens förklara vad saken gällde.

Jag ringde försäkringskassan ytterligare en gång och det blev likadant, men kvinnan jag talade med skulle be en handläggare ringa mig inom två arbetsdagar, men jag är rädd att jag inte kommer att klara av att ha det här i huvudet hela helgen om hon inte ringer idag. Det går inte att sluta försöka få en klarhet på detta problem, mina tankar snurrar runt runt och försöker att komma åt informationen men misslyckas eftersom det är ett slags skyddsskal runt de tankarna som handlar om allt det här, det blir som en loop eller ett moment 22… jag kommer ingen vart utan överanstränger bara hjärnan.

Jag tänker tillbaka en vecka i tiden och kommer ihåg hur jag kände mig stark och hade koll på situationen fast det var svårt. Jag hade på något sätt koll på tankarna men nu är allt det förstört. Jag kan skriva och jag kan sova eller prata om ingenting, men jag kan inte ta ett beslut eller hitta en lösning på ett vardagsproblem. Min fru och mina barn pratar med mig, men de kunde lika gärna tala med en papegoja, för jag lyssnar bara på orden men de betyder ingenting längre… jag är någon annanstans i tankarna eller snarare försöken till tankar.

Shiit vilket drop det blev i måendet… just nu så känns det som att allt är kört… och förmodligen är de det också. Jag har mailat min ryggkirurg idag igen och skrev att jag gärna vill operera mig och jag tar även återbudstider med extrem kort varsel… kan ta mig in på två timmar om det behövs. Jag känner hur min kropp förfaller av min passivitet och mitt eviga liggande i sängen. Det är så svårt att ta tag i livet som det känns just nu… det känns bara som att man försöker förhala någonting oundvikligt som är på väg att ske.

Jag mejlade min handläggare på socialtjänsten också och meddelade henne om att det är som det är. Jag vill inte att hon ska ta illa vid sig och vara orolig för mig, men jag var tvungen att säga att jag inte grejar allt det här mer. Jag ska försöka att överklaga till förvaltningsrätten och jag ska ordna med olika intyg och prata med läkare och så vidare, men jag grejar inte det här längre, för hjärnan fungerar inte så fort det blir den minsta stressen. Det räcker med att få en räkning så låser sig huvudet när jag ska försöka att finansiera den. Jag glömmer bort vilka räkningar jag har betalt, vilka samtal jag har gjort, och även om jag går tillbaks och läser de här dagboksanteckningarna så kommer jag inte ihåg att jag har gjort de saker som jag har skrivit att jag har gjort… skitkonstigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela