Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

huller om buller

Publicerad 2015-02-23 19:23:52 i Allmänt,

måndag den 23 februari 2015.

 

Vilken dag det har varit… ja jävlar vilken plåga man utsätter sig för. Åkte in till arbetsförmedlingen idag för att träffa min nya handläggare och min arbetsterapeut. Jag var rätt så mör i rygg o bäcken när jag kom fram efter en fyrtio minuters bilfärd, så det var en rätt tung början på dagen kan man säga. Väl på arbetsförmedlingen så träffade jag de två tjejerna som var i min ålder ungefär, och arbetsterapeuten gillar jag stenhårt, hon är helt fantastiskt underbar… hon återställer mitt hopp om mänskligheten, verkligen. Min nya handläggare verkade också rätt så bra, men hon var lite svår att komma underfund med… men det blir nog bra.

Vi gick igenom min situation med sjukskrivningen och utförsäkringen, och de konstaterade rätt snart att jag inte hade något på arbetsförmedlingen att göra, eftersom där är man om man kan söka ett jobb, och inte om man är för dålig för att göra det. De förstod det tokiga med hela situationen, och de skulle försöka få till ett möte med försäkringskassan, eftersom det är de som ska ta sitt ansvar över mig, för det är faktiskt försäkringskassan som tar hand om sjuka, arbetsförmedlingen som tar hand om arbetssökande, och socialtjänsten som tar hand om de som inte kan sorteras in under dessa två kategorier. Jag är sjukskriven, alltså skall försäkringskassan ta hand om mig… punkt slut, det var vad de konstaterade.

Min arbetsterapeut vill jag gärna behålla för att ha när jag kommer så långt i min rehabilitering, hon är fantastisk. Jag försökte att varva sittande och ståendet under vårt möte, men det var tre personer i ett väldigt litet rum, så det var svårt att vandra omkring eller hänga över ryggstödet… så det var en väldigt lång timme som mötet varade. Jag höll på att svimma av smärtan på slutet, och när jag skulle gå till bilen så kändes det som att gå med en träsko på ena foten och barfota på den andra… väldigt styltigt var det. Det känns som att ländryggskotorna har hamnat huller om buller och fastnat i det läget ungefär… jävligt ont.

Nu ligger jag här i min säng och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen… värken är riktigt intensiv, och det är väldigt svårt att ställa mig upp, och ännu svårare att gå. Jag tänker ändå äta en bit mat nu, och sedan skall jag försöka att ta mig ut och gå en sväng… bara för att se om det blir bättre eller sämre. Det krävs en väldigt stor kraftansamling rent mentalt för att orka ta sig ut… väldigt stor. Just nu så är det svårt att se någon ljusning, men jag har funderat på att hoppa på den där operationen av ryggen där de ersätter den trasigaste disken med en protes av titan. Jag har tvekat inför den operationen för att det känns som det är ett lite väl stort ingrepp, även om min kirurg säger att det är en lättare operation eftersom man går in via magen istället för ryggen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, för även om jag åtgärdar ryggen så har jag min si-led kvar som jävlas med mig. Vilken soppa man har hamnat i, skitjobbigt är det. Jag ska snart ta min medicin inför natten och jag hoppas att jag vaknar upp med lite mindre värk imorgon bitti. Nu ska jag försöka att skriva det där brevsvaret till mina eventuella framtida brevvänner… inte för att jag vet vad jag ska skriva om… jag har inte något som är spännande eller intressant att berätta om, ja förutom saker jag har varit med om tidigare i livet. Jag får nog ta och skriva lite om mina känslor och drömmar om framtiden… det är ju inte så tråkigt, eftersom vad som helst kan hända i framtiden… vem vet… jag kanske till och med blir helt återställd.  J

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela