Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

jag orkar inte längre... jag är slut

Publicerad 2015-03-30 09:43:52 i Allmänt,

måndag den 30 mars 2015.

 

Jag går på hörntänderna just nu… jag är helt slut, färdig, kaputt. De senaste tre dagarna har värkt bort helt och hållet, det har varit en galen värk i ländrygg, skinkor och ben. Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med rehabiliteringen eller operationen, jag har otroligt svårt att fatta beslut om småsaker, så det här är mig övermäktigt. I ena stunden känner jag att självklart ska jag operera, men i nästa stund så inser jag att jag vet vad jag har men inte vad jag får. Jag skulle behöva hjälp med att välja, helst av en kunnig person, men det är inte så lätt att få någon tid hos sådana, och det börjar bli bråttom för snart måste jag bestämma mig om jag ska gå på ryggcentrumets program.

Jag har så otroligt mycket saker att göra för att komma vidare i den här soppan. Mitt problem är att få saker gjorda dock. Det är som att bestiga världens högsta berg bara den enkla saken som att leta fram ett kvitto eller betala en räkning. Allting i mitt liv är jobbigt och svårt. Det är värken som stör ut min hjärna och jag klarar inte av att tänka med kvalitet… faktum är att jag känner mig dum i huvudet nu för tiden. Operera och bli frisk eller sämre… gå så här och avlida av värken inom en snar framtid… det går inte att välja mellan de möjligheterna… går inte.

Jag håller på med min överklagan till försäkringskassan och inser vad löjligt allt det här är… det är en häxjakt på sjuka människor och inget annat. Hur ska en sjuk människa orka göra allt detta som krävs för att få doktorerna att skriva rätt saker på sjukintyget när de kanske har fullt upp med att överleva? Det känns som att det kvittar faktiskt… jag vet inte hur jag ska orka med allt som krävs av mig. Jag klarar inte av värken längre och även om jag hade bestämt mig för att inte låta depressionen skulle få ta mig så kan jag nog inte hjälpa det… den är starkare än jag. Jag håller på och låtsas att jag har ett liv, låtsas att jag ska ha kraft att leva vidare, och låtsas att jag vet vad jag pratar om… det gör jag inte, det är bara ett surr i hjärnan som gör att jag inte klarar av några tankar som är vettiga.

Jag kan låta polisen behålla min sportskytteutrustning för gott… vem lurar jag med att låtsas att ha en möjlighet att komma tillbaks i livet? Jo mig själv. Mitt förakt för det här samhället är faktiskt totalt just nu, och i ärlighetens namn är det inte så bra att en människa som mig har vapen hemma… risken för att jag får en knäpp måste nog anses som stor. Jag är så besviken på sjukvården och alla myndigheter… tack för att ni förstörde vårt samhälle… Reinfeldt och Borg. Om jag kunde klara av att leva som en kriminell så hade jag gjort det… men det går ju inte eftersom jag inte kan sitta, stå eller gå pga. min jävla värk. Nej just det… jag glömde, jag kan ju sköta vilket heltidsjobb som helst enligt försäkringskassan. Jag orkar inte mer nu… jag orkar inte kontakta någon doktor… orkar inte förklara för en endaste människa till hur jag har det.

Jag som ska åka in till civilisationen tre dagar den här veckan… hur i helvete ska jag klara av det? Jag tror att jag får säga till ryggcentret att jag är körd och att jag inte kommer att klara av att sitta i bilen en timme tre dagar på raken… eller ens en dag. Jag är körd, det är slut… finito, snälla gud låt mig bara få dö snabbt och smärtfritt… jag ber dig snälla.§

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela