Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

12 veckor

Publicerad 2013-05-23 18:31:24 i Allmänt,

Det har nästan gått 3 månader sedan operationen, och det har varit en berg och dalbana. Igår var jag hos min ortoped, och han kollade inte på någonting annat än ärret,  ingen röntgen,  ingen undersökning av rörlighet och liknande....bortkastad tid att åka ända in till stan för något som kunde tas över telefon. 
 
Jag har haft en tuff tid de senaste veckorna,  och jag har tappat hoppet. ...och fått tillbaka det...o tappat. ..o, ja ni förstår. 
 
Efter mitt försök att börja jobba igen,  så kändes det hopplöst,  men nu börjar hoppet komma tillbaka igen,  och det går långsamt framåt...även om jag har lite ondare nu än för några veckor sedan,  så klarar jag att gå några hundra meter utan kryckor,  och hur långt som helst med 1 krycka. ...nästan. 
 
Den senaste veckan så har jag tagit det lugnare, och använt 2 kryckor så mycket som möjligt, allt för att benet skulle få vila upp sig, men de 2 senaste dagarna har jag ökat igen och lagt in gångträning utan kryckor. ...åtminstone en del av promenaden.
 
Jag har börjat använda Tens och värmekudde mot värken,  och jag tycker att det fungerar bra.

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2013-05-26 13:42:07

Ja det tar sin tid. Jag op den 12 dec och började på halvtid den 3 maj och heltid den 20 maj. Då jag jobbar som kyrkogårdsarbetare, fysiskt hårt arbete, precis som ditt, så tar det tid. Men nu är jag igång allt funkar bra !Men behöver stretcha ordentligt morgon och kväll. Precis som jag skrev tidigare så fick jag rådet till att skynda långsamt. De 8 fösta veckorn ska protesen växa fast ordentligt i benet, bara rörelse i början sen kunde träning börja.
Hade man haft administrativt jobb så kunde jag börjat mycket tidigare. Men det ska ju hålla flera år . Ekonomsikt så är det ju kännbart, men jag fick 80% av fk och 10% av arbgivare/afa försäkring så jag ska inte klaga, men visst krymper sparkontot oroveckande. Spec då jag som singelmamma till en tonårsson brukar jobba xa inom vården för att få "pengar till roligheter" inte kunnat göra det heller under sj.skrivningen.
Men tror du nu tänkt rätt. synda långsamt. Jag har dock fått väldigt bra rehab med tät regelbunden sjukgymnast kontakt, återbesök med röntgen och en mycket förstående läkare.
Önskar dig lycka till :-)
Det blir bättre, även om det har tid

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela