Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

Denna trötthet

Publicerad 2014-12-18 12:05:41 i Allmänt,

Det är sällan som jag får sova en sammanhängande sömn, det blir ofta att jag vaknar flera gånger varje natt. Varje morgon så vaknar jag runt klockan tre eller fyra, och det är jäkligt irriterande faktiskt. Jag har även långa andningsuppehåll på nätterna, och jag tror att allt detta kan vara orsaken till att jag är så trött jämt. Jag har inte brytt mig så mycket, men det är väl för att jag är sjukskriven, annars hade det varit värre. Nu kan man ju alltid sova en stund mitt på dagen om det behövs.

Jag ska på kbt:n i eftermiddag, och jag ser faktiskt fram mot det, fast det känns lite jobbigt att behöva sitta så länge, eftersom jag får ont av det. Den senaste veckan har jag försökt att sitta lite mer än vanligt, jag tänkte att jag ska bli härdad eller van vid att sitta igen, utan att få en outhärdlig värk. Jag tycker mig ha blivit bättre, men det kan vara en illusion också, för det är inte någon stor skillnad jag känner.

Just nu så har jag ganska ont i bäckenleden, eller snarare i ländrygg och ner i skinkan och benet. Jag känner att den sitter fast, och det brukar släppa när jag ligger på sidan och sover en stund. Det verkar som att musklerna släpper taget om leden när man somnar, och därför gör det mindre ont. Jag har ju fått namn på två sjukgymnaster som är duktiga på sådana här problem, men jag har inte råd att åka in till stan för att gå på sjukgymnastik, dessutom är det väldigt tufft för rygg och bäcken att resa så länge som det tar fram och tillbaks till stan. Jag försöker komma underfund med hur jag ska göra för att få leden fri och i rätt läge, men ingenting fungerar längre än några minuter… sen är det tillbaks. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela