Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

Uppförsbacke

Publicerad 2014-12-04 10:57:48 i Allmänt,

Inatt var det en riktig mardröm… av värk. Jag vet inte vad det beror på, men värken var den svåraste på länge. Jag tog två promenader igår, vilket gjorde ont på slutet av den sista. Idag blir det att röntga sig och sedan kbt för hela slanten. Jag sov inte många timmar inatt, men jag känner mig som vanligt, är inte tröttare än i vanliga fall. Jag hade en rejäl svacka i måendet igår kväll, förmodligen av värken. Jag vaknade upp med en tvåa i värk, och nu när jag har klivit upp ur sängen och tagit en kopp kaffe så är den på en femma. Inatt hade jag en sjua.

Om jag har lite mindre värk efter kbt:n så ska jag kolla med de andra i gruppen om de vill ta en fika inne på vårdcentralen. Det tror det skulle göra gott i själen med lite mänsklig kontakt. Jag har inte gjort hemläxan tyvärr. Vi skulle skriva en lista med aktiviteter som man tyckte var roliga. Jag har inga sådana aktiviteter tyvärr, de saker jag kommer på innebär nästan alltid att jag får ondare, och det grejar jag inte bara sådär. Jag tror inte att det går jobba bort depressionen så länge jag har värk.

Nu på måndag så träffar jag ortopeden som är duktig på bäckenproblem, det ska bli intressant att höra vad han tycker att vi ska göra. Det jag vill ha ut av mötet är att jag ska få någonting som stoppar inflammationen i bäckenet. Jag såg nämligen en liten del av leden på röntgenplåtarna som de tog när de bytte höftlederna. På de bilderna såg man att det var lite pålagringar eller vad det heter. Jag vet inte hur jag ska få läkarna att förstå mig. Min värk verkar komma i skov, men vad det betyder vet jag inte. Jag ser inget tydligt mönster på min värk. Det känns som att hela midjesektionen blir inflammerad och sen sprider sig värken ner i skinkor, benen, fötter. Ibland kan det kännas som att jag har något på högra benet. När jag går kan det kännas som att långkalsongerna glider ner på benen.

Jag tappar också känseln i det benet, på utsidan mest, och ner till knäet. Benet blir svårkontrollerat och foten fladdrar, den har liksom ingen styrsel. När jag ändrar benens position känns det som att jag håller på att skita på mig, det liksom slappnar av i ringmuskeln, jävligt obehagligt. Värken i benen omfattar mest insidan av knäna och ner på insidan av smalbenet. Fotleden värker också, mest på insidan. Från ljumskarna strålar det ner på insidan av låren. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela