Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

Frisk och Glad

Publicerad 2014-11-15 15:21:37 i Allmänt,

Jag hade en tuff natt i natt, det var en jädrans värk i bäcken, ryggslut och strålade ner i benen. Vi kollade på idol på kvällen, och eftersom ungarna var hemma så fanns det ingen plats för mig att ligga i soffan. Jag tänkte att de för en gångs skull kunde ta soffan, så jag låg på en filt på golvet. Det blev lite väl hårt och jag fick ont i bäckenleden. Dum som man är så låg jag kvar tills idol var slut, vilket gjorde att kvällen blev som den blev. Jag tror jag somnade vid klockan två ungefär.

Det satt långt inne, men nu är det fan i mig gjort… jag har gjort lite nytta. Vi har haft värsta lasset med grovsopor hemma på tomten, och jag har skjutit på att slänga dem hur länge som helst. Jag slängde in åtta sopsäckar med sopor i bilen, och det gick bra, förutom att två av dem var lite för tunga för min kropp. Jag har ett lass till att köra bort, men det får bli på onsdag eller nästa lördag. Det har väl blivit dags för att sätta på vinterdäcken på bilen också, men det grejar inte min rygg, så jag måste få hjälp av grabben. Han har väldigt många ursäkter för att skjuta upp saker till nästa dag, men det ska nog lösa sig.

Jag skulle behöva fylla på med lite energi till själen igen, den börjar ta slut igen känner jag. Det var väl på farsans kalas för en vecka sedan som jag laddade batterierna med kärlek och kraft. Det behövs all hjälp jag kan få med att fylla på med mer kraft än den som går ur mig. När man väl har blivit så låg att man kan kalla det för en depression, så blir det tusen gånger svårare att få den återhämtning kroppen och framför allt själen behöver. Det är lätt att fastna i det dåliga måendet, och det är det som har hänt, så det är därför jag behöver tvinga mig att göra saker som höjer nivåerna av lycko och kärlekskemin i kropp o knopp. Jag vet vad som behövs, så det måste bara till lite jävlar anamma och sedan göra de saker som gör en glad och lycklig.

Den effektivaste kuren mot depression är nog kärlek… på andra platsen hittar vi motion, och tredje plats går till lycka… vilket kan vara lyckan över att ha genomfört något man inte har klarat för att orken och humöret varit för lågt. Jag har faktiskt gjort två saker idag som hjälper mig i kampen mot värken och depressionen. Den ena saken är att jag tog en promenad som varade en timme, och den andra grejen var den att jag äntligen kom iväg med ett lass grovsopor. Jag ska försöka få till det med maten idag… men en början nu… vilket är lite sent eftersom klockan redan är tre. Det blev tyvärr en kaffefrukost, med tre koppar av den underbara drogen kaffe, med koffeinet som håller oss trötta människor igång fast vi nästan stupar. Imorgon börjar jag dagen med gröt, det ska bli minst tvåtusen kalorier om dagen, vilket inte låter så mycket… men om man har noll aptit som jag har, så blir det sjukt svårt att få i sig, särskilt om man äter nyttig mat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela