Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

Klonk

Publicerad 2014-11-26 09:37:43 i Allmänt,

Vaknade upp utan värk nu på morgonen, och dum som man är så testade jag att belasta lite genom att lyfta benet på den friska sidan… klonk. Tro på fan att den klonkade till och började värka direkt. Nu har jag den där jobbiga känslan i benet, och det molvärker i skinkan och ner i benet. Jag vet inte om jag lyckas förmedla mina symptom på ett sätt som ortopeden förstår. Den ortopeden jag ska till den åttonde december verkar i alla fall förstå att si-leden kan orsaka besvär, även om den nu rör sig så lite, som de brukar säga.

Jag ska tvinga mig att gå ut i skogen idag, det är nog en väldigt bra och allsidig träning för rygg och bäcken. Det blev en liten promenad i skogen igår, och jag lyckades vara rätt så närvarande, fast tankarna for iväg och ältade då och då, men det blev lite mindfulness ändå. Jag har några telefonsamtal jag måste ta tag i idag, det känns lite stressande men måste tyvärr göras ändå. Jag ska försöka att göra de saker som ligger och släpar efter, de blir en börda annars som stressar mig helt i onödan.

När jag tänker efter så har jag alltid varit stressad över att ha saker som skall göras. De blir så lätt hängande över mig som ett tungt moln av ångest. Apropå ångest så har jag en hög med ångest nu, och jag tror att det är för att jag känner mig stressad över att ha samtalen kvar att göra idag. Jag ska ringa och boka om en tid som dottern har fått, och min tid hos psykologen eftersom hon har bokat in mig på förmiddagen samma dag jag ska på KBT:n. Det blir alldeles för tungt att åka fram och tillbaka, och jag kan ju inte vänta där eftersom det är fem timmars lucka mellan besöket och kbt:n. Förresten blir det för dyrt också.

Jag förstår inte varför bäckenleden fastnar när jag ligger ner och är vaken. I stort sett varje natt lossar låsningen i leden när jag sover, men om jag ligger i sängen i vaket tillstånd så verkar den inte vilja släppa greppet. Jag vet inte om det kan vara så att musklerna måste vara helt avslappnade för att den ska lossna, det kanske inte går att slappna av medans kroppen är vaken. Jag äter en medicin som är muskelavslappnande, men den verkar inte lyckas få leden att släppa. Jag ska försöka att sammanställa dessa uppgifter så att jag kommer ihåg dem när jag skall träffa ortopeden den åttonde december.

Jag ska nog skicka ett mejl till ortopeden och fråga om det inte vore lämpligt att röntga lederna i bäckenet före mitt besök hos honom. Det är dessa små detaljer som gör att det går så långsamt inom sjukvården. Först får man vänta på att få träffa läkaren, sedan när man väl kommer dit så säger han att det måste göras en röntgen. Sedan kan man få vänta tre veckor innan man får en tid för röntgen. Efter röntgen ska man sedan tillbaks till ortopeden, vilket kanske tar en månad innan man får träffa honom. Ortopeden upptäcker då att ingenting syns på röntgen, man får vänta på att få göra en MR, vänta en månad, tillbaks till ortopeden… remiteras till en annan läkare… som ber en att gå till vårdcentralen för att bli remitterad till ytterligare en läkare osv. osv.… inte konstigt att folk hinner bli utförsäkrade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela