Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

Status

Publicerad 2014-11-03 12:46:47 i Allmänt,

Det går inte så fort inom sjukvården, tyvärr. Mina höftleder läker på rätt bra, de blir faktiskt bättre för varje dag som går… även om det går rätt så långsamt. Det som är mitt största problem rent fysiskt är min bäckenled, den gör ont som fan. Jag börjar bli rätt så säker på att en del av det som jag känner som ryggvärk, faktiskt är Si-leden som jävlas. jag har i alla fall kommit igång med mina promenader igen… det har varit svårt rent mentalt att komma över den där rädslan eller oron man känner när man skall göra något som man vet att man får ondare av, tillfälligt vill säga.

Det är väldigt svårt att avgöra om man blir bättre eller sämre av vissa aktiviteter, det verkar inte finnas några regler som styr det. Den ena gången jag sitter en halvtimme i bilsätet, så går det bra, bara för att nästa gång gå helt åt helvete. Det känns som att det är något som hakar upp sig i ryggslutet/bäckenet, och det gör skitont och varar olika länge varje gång. Oftast går själva låsningen över när man har legat ner ett antal timmar, eller sovit hela natten.

I skrivandes stund så har jag skitont och helt klart så blev det sämre efter en ordentlig promenad. Nu ska jag försöka ligga ner på sidan med en kudde mellan benen, ska försöka somna en stund eftersom då går tiden fortare. Jag försöker sova bort så mycket av min tid som möjligt… det blir som en tidsmaskin som fraktar mig närmre tidens slut… närmre en eventuell lösning på mina problem, och om ingen lösning finns, närmre slutet på livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela