Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

överstimulerat nervsystem

Publicerad 2015-04-21 12:26:33 i Allmänt,

tisdag den 21 april 2015.

 

Kvällen igår var plågsam med kraftig värk i benen, så det var ingen höjdare precis. Jag vaknade imorse med lite värk men jag känner igen hummandet eller surrandet i benen som kommer att bli värk så fort jag börjar min dag. Jag gick bara upp och tog min medicin och sedan gick jag och lade mig igen… jag orkade inte konfrontera värken just denna morgon. Vid elvatiden gick jag upp och tog kaffet med mig ut i solen, jag satte mig vid bordet i trädgården och försökte njuta av solen. När jag hade suttit tio minuter så blev värken för intensiv för mig och jag gick in och lade mig i mitt mörka rum igen.

Jag ångrar verkligen att jag satte mig vid bordet… om jag hade stått upp eller gått omkring så hade inte värken varit så jobbig som den nu blev. Min bror ringde mig och skulle kika förbi på en fika och jag sade att det går bra. Jag ångrar mig lite nu eftersom jag känner att värken inte kommer att göra min dag lätt precis… och om det blir mycket sitta så kommer kvällen antagligen bli väldigt jobbig med värk i benen och bäcken. Det är trevligt med besök eftersom det sker så sällan, men det är också jobbigt för den jävla värken.

Jag har egentligen några samtal som jag borde göra idag, men det får väl vänta till imorgon antar jag. Jag önskar redan att den här dagen ska ta slut, visst är det patetiskt? Dagen har ju inte ens startat ju. Mitt högra ben känns som det har somnat, det brukar nästan alltid kännas så när jag känner den där låsningen i högra halvan av bäckenet, men jag är inte säker på att det kommer från bäckenet… det kan lika gärna vara från ryggen… vilket känns troligast. Det är lite vanskligt med värk för man upplever ju den i t.ex. benet, men på riktigt är det ju i hjärnan som informationen finns… det är hjärnan som säger att det värker… hur vet man om det inte bara är i hjärnan som värken sitter?

Det kan faktiskt vara så att det är mitt nervsystem som säger att jag har ont lite här och lite där. Jag tänker lite på att det kanske är ms eller ett överstimulerat nervsystem som orsakar värken… eller känslan av värken. Jag tror inte att jag någonsin kommer att bli kvitt den här jävla värken… aldrig. Jag har i alla fall inte någon jättesvår abstinens från utsättningen av Norspan och tramadol, vilket är jävligt positivt… det kanske kommer, så jag kommer inte ropa hej förrän jag kommit över bäcken. Jag känner förstås lite obehag och det känns ungefär som en lätt bakfylla, förutom att det blir konstigt med synen och skumma känslor i kroppen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela