Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

5.5 veckor

Publicerad 2014-02-20 09:06:31 i Allmänt,

 
Nu har det gått drygt 5 veckor, och det känns rätt bra ned benet. Jag har testat att köra bil och det går bra när man väl sitter på plats, lite svårt att komma in dock. Jag går kortare promenader med båda kryckorna, och kommer inte släppa kryckorna innan jag kan gå utan att det smärtar i benet....i motsatts till vad jag gjorde med första benet, och det blev ju inte så bra......antar jag.
 
Det känns i hela kroppen att jag varit passiv länge.....det värker i de flesta leder, och det är nog garanterat mitt inaktiva liv som orsakat det. Jag har blivit mycket mer aktiv den senaste veckan, och jag har börjat träna lite mer nu. Jag tränar med lite vikter och kör igenom övningar för höftregionen, och stretchar lite försiktigt oxå.
 
Ryggjäveln hindrar mig dock från att göra det mesta......det är nog bara att inse att jag måste operera ryggen igen....tyvärr. Om någon där ute funderar på att operera ryggen, så gör allt som står i er makt för att träna upp ryggen......steloperation eller någon annan operation såsom diskprotes osv.....skall komma som sista utväg eftersom det inte är någon quickfix.
 
Vad gäller höftprotesoperation så är det inget att tveka på......molvärken försvann som genom ett trollslag, och värken efter operationen är betydligt mycket behagligare än värken innan operationen. Jag träffade min husläkare igen och vi kom överens om att dubbla dosen av smärtlindrande.....så nu använder jag mig bara av plåster som byts en gång i veckan.
 
Om ni behöver smärtlindring så undvik för guds skull TRAMADOL, TRADOLAN, NOBLIGAN OSV, för de medicinerna är rena råttgiftet. Man får SVÅR abstinens när man sätter ut medicinen, och även tillvänjningsabstinens.......men det gäller nog även annan värkmedicin också........och jag vet mycket väl hur det ligger till, för när värken bryter ner en så tar man till slut vadsomhelst för att lindra smärtan.
 
Jag brukar säga att, ifall doktorn skulle erbjuda mig en medicin som tog bort all värk, fast hade en bieffekt som dödade en efter en månad.....så skulle jag lugnt valt den ändå....iallafall när värken är i sin värsta fas.

Kommentarer

Postat av: jag

Publicerad 2014-02-21 14:08:40

shönt att höften är bra i alla fall!

Svar: japp, alltid nåt
hoftoryggjaveln.blogg.se

Postat av: jag

Publicerad 2014-02-26 14:03:41

då var det dags för mig att operera mig imorgon! är nervös!

Svar: Det kommer att gå bra, och var försiktig de första 8 veckorna....så det får läka ordentligt. Jag håller tummarna 😊
hoftoryggjaveln.blogg.se

Postat av: jag

Publicerad 2014-02-26 16:52:40

tack så mycket!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela