Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

Trött så Trött

Publicerad 2014-11-04 13:52:45 i Allmänt,

Jag är konstigt nog alltid jävligt trött, och det är konstigt med tanke på hur mycket jag sover. Jag sover oftast middag, lunch och dessutom blir det långa sovmorgnar. En möjlig orsak skulle kunna vara min mathållning, den är usel. Jag skulle gissa på att jag får i mig ungefär hälften av energin som kroppen behöver. Det kanske inte är så konstigt att hjärnan fungerar skitdåligt. Min aptit är helt försvunnen, och jag menar verkligen HELT försvunnen. Jag försöker att äta när det svider i magen och jag mår illa, det har blivit min indikator på att äta.

Ett tag mätte jag exakt hur många kalorier jag fick i mig, och resultatet var nedslående. Det visade sig att jag inte alls kom i närheten av de värden jag skulle få i mig. Det var verkligen givande att få en överblick av vad det var som felade. Det visade sig att jag mest fick i mig kolhydrater, vilket förstås inte är bra om man vill behålla muskelmassa och ge kroppen möjlighet till att reparera sig efter alla operationer. Jag beställde proteinpulver för att få i mig extra protein, och det fungerar rätt så bra.

Jag väntar fortfarande på svar från min ryggkirurg, han borde väl höra av sig snart med en ny operationstid. Han sade att det var korta väntetider på att ta ut skrotet ur ryggen… å andra sidan vet man ju inte riktigt vad han menar med korta väntetider, ryggoperationen väntade jag två och ett halvt år på. Min bäckenled är lite sämre nu igen, jag tror det beror på att jag har gått rätt långa promenader de senaste dagarna. Det känns som att det kommer något i kläm när man belastar den, men även ibland när jag tar bort belastningen… till exempel om jag flyttar tyngden av kroppen över till det andra benet.

Jag har fortfarande inte hört av den läkaren som ordnar med injektioner i bäckenleden. Han kan injicera både kortison och lokalbedövning rätt in i bäckenleden, och även i ryggen tror jag. Nästa tisdag skall jag i alla fall träffa doktorn som konstaterade mina bäckenledsbesvär. Jag hoppas verkligen att det besöket ger någonting. Ska försöka att fixa läkarutlåtande till arbetsförmedlingen idag också. De behövde tydligen det för att kunna avgöra om jag var aktuell för arbetsträning eller något annat. Jag är verkligen trött på att vara sjuk, det är så många moment som skall ordnas med, och osäkerheten om man kommer att bli bra, eller om man kommer att kunna försörja familjen osv.

Jag tror att den mentala biten i att vara sjuk är svårast. Jag oroar mig hela tiden, och hjärnan jobbar på högvarv med att dels hitta en lösning på problem som är väldigt svåra att göra något åt, eftersom man saknar förmågan att ändra på vissa saker. Det skulle vara jävligt schysst om man bara kunde få all den hjälp av sjukvården som man behövde… utan att behöva vänta halvårsvis mellan åtgärderna som förhoppningsvis skall få min kropp och knopp i stridsdugligt skick igen. Jag är tacksam för den hjälp jag får… men jag behöver den hjälpen lite snabbare… eftersom man annars går i personlig konkurs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela