Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

En tung dag väntar

Publicerad 2015-04-17 09:58:42 i Allmänt,

fredag den 17 april 2015.

 

En tung dag väntar på att klaras av idag… men jag känner mig inte redo för den på något sätt. Inte nog med att jag ska klara av den här dagen psykiskt, vilket kan vara nog så svårt, så ska jag klara av den rent fysiskt… och då tänker jag på värken och dess inverkan på kroppen. Jag hade en jävligt tung dag igår vad gäller värken och jag känner redan att värken idag börjar nå den nivån, och då har jag bara varit uppe för att raka mig innan resten av familjen kommer att ockupera badrummet resten av tiden fram till dess att vi skall åka.

Själva begravningen har jag nog inte så svårt för utan det är mest min beslutsångest över hur jag ska klä mig och så förstås värken som skall härdas ut. Det är lite komiskt när man ser bilder från kalas, begravningar osv., för jag är alltid helt blek på korten som har tagits på mig. Det är nog mest värken som får mig att bli blek om nosen, men det är nog också så att mitt sängliggande utan tillgång till soltimmar har ett finger med i spelet… för att inte tala om min dåliga kosthållning. Jag ska erkänna att jag är rädd för att känslor ska få mig ur balans på begravningen idag.

Jag lyckades skicka ett mejl till min kirurg igår i alla fall… efter mycket om och men. I samma sekund som jag klickade på skicka så ångrade jag mig faktiskt och fick värsta ångesten över att jag hade skrivit så mycket information om mitt tillstånd i brevet. Jag beskrev detaljerat om hur det känns och vad jag uppfattar det som att det kommer ifrån osv.… när jag läste det jag hade skrivit blev jag paff, det var helt obegripbart men då hade jag redan skickat det till honom… tyvärr. Värken i benen har kommit tillbaks igen efter ett par bra dagar med väldigt lite värk, har ingen aning om varför den är tillbaka heller.

Jag håller på att sätta ut två av mina mediciner, Tramadol och Norspan. Jag är så trött på alla mediciner men jag väljer att sluta med dessa två eftersom vi har prövat att trappa upp Lyrican som ska vara bra mot nervutlöst smärta. Man får väldigt obehagliga utsättningssymptom eller abstinensbesvär som det heter på vanlig svenska. Jag inser att det inte är en bra dag att få värsta avtändningen på idag, men jag har trappat ner lite grann bara, så jag borde klara mig ändå. Jag har slutat med Tramadol förut, och jag kan lova er att det inte är någon lek… man blir dödssjuk. Jag kan förstå de som har ett missbruk av t.ex. heroin eller morfin… man slutar inte utan att ha en vilja av stål och klarar av att må så dåligt att det inte kan beskrivas med ord.

Nu ska jag försöka att slappna av en stund så att mina ben slutar värka… det verkar som den enda metoden att bli av med benvärken är att ligga på vänster sida och sedan sova en stund… jag vet inte om det är skulle kunna bli bättre om jag bara slappnade av i benen eftersom jag inte har lyckats att slappna av när jag är vaken. Mina vader och delvis resten av benens muskler är liksom spända hela tiden och jag misstänker att det är det som orsakar en del av värken eftersom den är borta när jag har sovit en timme liggandes på sidan. Jag kan tänka mig att det kan bero på stress eller kanske på grund av problemen i ryggen… men jag vet inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela