Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

bara dra iväg

Publicerad 2015-08-01 10:55:48 i Allmänt,

lördag den 1 augusti 2015.

 

Nu närmar sig operationen av ryggen med stormsteg, det ska bli jäkligt skönt att bli av med skrotet i ryggen, men jag är inte jättesäker på att det kommer att hjälpa mig nämnvärt… hursomhelst är det ändå värt ett försök. Jag har ju börjat med min medicin igen fast jag lovade mig att aldrig mer äta det råttgiftet igen eftersom det är så svårt att sluta… det är helt sjukt vilken abstinens man får och länge håller den i sig också.

Jag har mer eller mindre varit sängliggande den sista månaden innan jag började med medicinen igen, men det var som att få livet tillbaks igen… i alla fall den första tiden, sedan försvann effekten gradvis i och med att kroppen vänjer sig vid tramadolen. Jag har haft skitmycket värk i min jäkla bäckenled och det drar ner humöret rätt mycket… om jag hade sluppit den värken så skulle mina promenader gå riktigt bra och ge lite mer motion, nu blir de mest jobbiga.

Mina höftleder lever sitt eget liv och den jag opererade sist mår jättebra, men den första jävlas fortfarande från stund till stund. Jag är å andra sidan helt smärtfri när jag inte belastar den, så det är helt klart värt operationen. Min ekonomiska situation är jävligt pressande just nu och som sagt var så vill socialen att jag säljer huset innan oktober… vilket skulle resultera i att vi blir bostadslösa, även om det innebär att vi får lite pengar över att leva av tills min överklagan av sjukpenningen blir klar. Vi har diskuterat hur vi ska lösa boendet om vi blir satta på gatan och vi har kommit fram till två lösningar som är aktuella.

Valet jag har att ordna bostad lutar åt ett boende på en båt. Jag borde få tillräckligt med pengar över för att köpa en lite större båt i sämre skick… eller en husvagn alternativt en husbil. Problemet blir ju att man måste göra sig av med alla tillhörigheter så som möbler och husgeråd, ägodelar med affektionsvärde m.m.… vilket är jättejobbigt. Det kommer ju inte att komma någon ny möjlighet att köpa ett nytt bohag om jag någonsin får en lägenhet eller ett hus igen… då är ju pengarna borta. Om jag skulle bli bättre i ryggjäveln någon gång så finns det ju i alla fall en chans att man kan börja jobba igen och då löser ju det sig.

Mitt psykiska mående är rätt dåligt just nu och det beror nog mest på att jag blir frustrerad över att ha en kropp som inte fungerar, men också det faktum att jag känner mig så besviken på samhället. Jag har ju inte valt att vara sjuk och min kamp ligger i att bara överleva värken… men mitt uppe i den kampen så måste jag ju också slåss mot myndigheterna för att få hjälp från försäkringskassan… det är den kampen som gör att det blir för mycket och att jag bara vill ge upp och skita i allt, jag är så jävla besviken på allting… hela samhället och hela mänskligheten, jag antar att det är depressionen som får mig att känna så här.

Det enklaste för mig vore faktiskt att köpa en liten husbil som bara jag fick plats i och bara dra iväg… då slipper jag kontakter med kommunen och myndigheterna… det gäller bara att få ihop mat för dagen och det lär inte bli något problem eftersom det slängs otroliga mängder mat från butiker och liknande… dumpstring som det kallas tror jag. Nu ska jag först och främst operera mig om tio dagar och sedan så får vi se hur det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela