Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

en soppa

Publicerad 2015-02-09 10:28:18 i Allmänt,

måndag den 9 februari 2015.

Jag kämpar mot en enorm trötthet som verkligen är förlamande… den är total och vill få mig att hoppa över precis allting i livet, utom möjligen min sömn. Jag vet inte om det har med min depression att göra men jag antar det. Ibland så undrar jag om det är något fysiskt som orsakar min extrema trötthet, jag har ju mina misstankar på min bristfälliga kost… mycket bristfälliga. Jag ser att jag blir extremt blek på kort numer, och det är inte någonting som jag har märkt tidigare i livet. Jag är tyvärr inte ute särskilt ofta längre, och ifrån att ha varit en riktig friluftsmänniska till att bli en typ vampyr känns konstigt.

Min lust att vara ute i naturen finns där, men det är jobbigt rent fysiskt att vara i naturen när man har värk. Det går inte att lägga sig ner hur som helst när man behöver sträcka ut ryggen, eller sätta sig och vila, för det blir för jobbigt för rygg o bäcken. Min dröm vore att kunna fjällvandra med tung packning igen, men jag vet inte om det är en realistisk dröm precis. Jag har i alla fall fått två saker gjorda nu på morgonen, och det är att jag fyllt i mina kassakort på alfakassan och fyllt i en aktivitetsrapport på arbetsförmedlingen. Nu råkade jag i och för sig fucka upp aktivitetsrapporten genom att klicka på fel knapp… och det finns inget sätt att ändra på det tydligen… jo om jag åker in till arbetsförmedlingen i egen hög person, men det kommer inte att hända tror jag.

Min värk har varit jobbig som fan sedan ett par dagar tillbaks, eller veckor… jag vet inte längre, jag har ju ont hela tiden. Det jag har mest problem med just nu är mitt bäcken och värk i benen. Jag håller på att bli galen på den här soppan jag har hamnat i… en soppa av värk i kropp och själ. Om jag ska säga något positivt så är det att mina höftproteser gjort susen, de är i stort sett värkfria, om det inte är därifrån värken i benen kommer, men det tror jag verkligen inte. den här veckan har jag ju tre saker att se fram mot, och det första är två möten med hjärnskrynklarna, vilket brukar göra att jag mår en aningen bättre när jag pratat av mig lite. Senare i veckan ska jag på krogen för första gången på nästan tjugo år.

Jag ska gå ut och käka med brollan och tre kompisar från för r i tiden, vilket känns både jobbigt och roligt… mest jobbigt, men jag vet att det kommer att vara jätteskojigt när man väl är där. Min bror skulle bjuda mig på maten, vilket är en förutsättning att jag ska kunna hänga med förresten. Det känns inte så kul att aldrig kunna göra rätt för sig. Det jag är mest orolig över inför fredagen är att jag ska ha skitont redan från start… men det kan lika gärna vara så att jag får skitjobbig ångest och blir superdeppig, så pass nere att jag väljer att hoppa över allt… men jag ska fan åka till varje pris… jag måste det för att kunna fortsätta se framåt. Det är i övrigt tomt i min kalender, vilket är synd eftersom jag mår bättre i själen när jag har något att göra i veckorna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela