Kronisk värk suger

Det finns så lite information från höftledsprotespatienter ute på nätet, så här kommer jag berätta lite om turerna kring operationen och tillfrisknandet. Jag kommer även att skriva om kronisk värk och steloperation av ländryggen....mao en rätt dyster läsning, men jag har saknat personliga berättelser ute på nätet som man kan finna svar på alla de frågor som dyker upp inför en operation av rygg eller höftled.

utan kraft och ork

Publicerad 2015-02-15 21:14:02 i Allmänt,

söndag den 15 februari 2015.

Det är tuffa dagar nu vad gäller värk och humör, jag har skitont och är heldeppig, och livet känns rätt så uppgivet… tufft med andra ord. Min energinivå är nere på noll, vilket inte är så konstigt med tanke på hur jag har skött min sömn och min kost den senaste tiden. Jag har försökt att få upp gnistan på lite olika sätt, men det känns som att det bara är ett spel där jag låtsas vilja få tillbaks gnistan… i själva verket så känns det lite som att jag redan har givit upp.

Jag rörde tydligen om lite i grytan med min ärlighet hos psykologen, nu har även min doktor hört av sig för att kolla hur jag mår eftersom min psykolog eller psykiatrin har kontaktat henne för att informera henne om läget. Det är väl bra antar jag, men det känns lite onödigt… vad ska de kunna göra? All förändring måste komma från mig själv, och jag har helt enkelt inte ork eller kraft att hjälpa mig själv just nu, och jag tror inte att jag någonsin kommer att orka ordna upp allt. Om de kunde hjälpa mig med värken så hade det varit grymt, men det är inte så enkelt då det är jag som måste rehabilitera mig själv… utan kraft och ork.

Jag har gjort av med all min ork på att försöka få hjälp inom först och främst sjukvården, och nu på senare tid även psykvården. Många kontakter har tagits med smärtkliniker och andra kliniker som kan hjälpa till med blockader mot värken, men jag har inte fått hjälp av någon av dem… smärtklinikerna har i alla fall skrivit och sagt att jag inte får någon hjälp… inte för att de har sagt varför, så både jag och min doktor står lite undrande där också. De kliniker som gör blockader och andra ingrepp har inte ens svarat… eller i de fall jag har pratat med de klinikerna så säger de att det inte är sådant som de sysslar med, fast det står på deras hemsida.

Det finns inte heller någon som kan svara på var dessa ingrepp görs, förutom om man frågar andra bloggare förstås… men vad hjälper det när man bor i den miljonstaden som tydligen inte har några resurser för sina invånare… huvudstad till trots. Nej, som sagt var är jag trött på den här skiten… ingenting är roligt eller bra längre, och det känns så tråkigt att inte kunna se saker lite positivt, men det går bara inte, det är ungefär som det inte ens finns den funktionen i min hjärna… eller ens i det universum som jag är i.

Det ser mörkt ut med min ide att brevväxla med någon, även om jag faktiskt har fått en del svar från olika människor så vet jag inte ens om det är en bra ide faktiskt. Det såg bra ut på papperet, men jag känner att jag inte har något att skriva om… förutom elände och tråkigheter. Jag orkar inte, och vad skulle jag berätta om mig själv?... jag är en man som inte ens lever, jag gör ingenting och ligger bara i sängen och har ont och mår dåligt… och förresten så brukar jag göra spännande saker också, nämligen åka till doktorn och få ett recept förnyat, och ibland säger jag hej till en receptionist eller en kassör, och det blir inte mer spännande än så faktiskt… aldrig mer i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela